fredag 19 november 2010

Arbeta 3-dim

En bra uppgift som eleverna brukar tycka  om att arbeta med. En del elever kan tycket det är svårt att visualisera ordet men det brukat fungera när de får hjälp antingen av andra elever eller läraren. Denna vecka har några  elever börjat arbetat med just den här  uppgiften.
Elever har skrivt en lapp med ett ord, en känsla som kärlek, sorg, makt eller kraft.När alla vikt ihop sina pappersremsor läggs det i en burk och alla elever får sedan dra en pappersremsa var.  De får nu  börja skissa på hur man 3-dim kan visualisera ordet.  I det här skedet bör man också börja fundera på hur  hur man skall montera det färdiga kulpturen ex på väggen eller på ett skiva så att den kan stå på ex ett bord.
Eleverna  får välja material mellan det som finns tillgängligt på skolan som hönsnät, papier-machie, gips, lera eller återbruks material. Under arbetets gång får eleverna pröva sig fram och ändra på ev detaljer som inte fungerar.
Det som är bra är att jag har svar på all deras frågor när själva skapande sätter igång. Därför krävs det att de arbetar självständigt och vågra prova samt att vi har en bra komunikation om hur de kan lösa problemet.

Har funderat om denna uppgift skulle kunna utvecklas. Det borde gå att få eleverna att dokumentera arbetsgången och deras  problemlösning/tankar. Resultatet skulle vara  både  den färdiga skulpturen och filmen/bildspelet som visas upp för de andra i klassen.

2 kommentarer:

  1. hej! Vad fint att det är eleverna själva som skriver ord på lapparna. Då får dom ju gestalta "varandras" ord! Jag kan tänka mig att det blir intressanta redovisningar. Skulle vara jättekul att se några av de färdiga verken!
    Hälsn Ylva

    SvaraRadera
  2. Vilken bra skulpturuppgift! Den kommer jag säkert att fundera vidare på och använda till våra högstadieelever.

    SvaraRadera