Att en bild kan säga så mycket mer än vad jag ser


Reklamanalys med genus perspektiv




Efter att jag förstått att min tidigare analyser nog varit för svåra för ungdomar att ta till sig så har jag varit tvungen att hitta andra vägar att analyser med eleverna.
Gräv där du stå”, var det någon som sa på vår del examination. Sagt och gjort, jag började rota i mina minnen av olika analyser. Detta gjorde att jag svagt mindes en analys om genus som jag sett någonstans tidigare. Jag använde "nätet" och fick napp på några olika versioner av analys med könsperspektiv. Det här blev resultatet av mitt försök till mer "elev vänlig analys".

I den här analysen tittade vi på reklam och jämställdhet. Vi utgick från annonser som finns i tidningar som läses av ungdomar såsom Elle, Veckorevyn, Hennes, King, Cosmopolitan, Glamour m.m

Jag och min lärarkandidat samlade på annonser som visar porträtt av män/pojkar respektive kvinnor/flickor.

Vi delade upp klassen i grupper om 3-4 elever per grupp.

Varje grupp fick 1-2 bilder/annonser som de tillsamman skulle undersöka hur kvinnor och män framställs i reklamen. Fanns det några gemensamma drag eller skillnader? (Man behöver inte ha alla frågor utan man kan bara välja några få).

Frågor som eleverna skulle tänka på under undersökningen och gärna anteckna var




Var riktar sig deras blickar?
Vilket ansiktsuttryck har de?
Hurdan kropps positioner har det?
Vilken handling utför personer/personerna på bilden?
Har de någon uppmaning?
Hur är deras kropp?
Vad har de för olika roller ?
Skiljer sig färgerna från manligt/kvinnligt?

Eleveran fick studera bilderna i ca 20 minuter innan jag satte upp dem i  klassrummet så att alla kunde se de olika bilderan. (Några av bilderna finns i dokumentet).Därefter började vi diskutera om vad de kommit fram till.


Mall för dig som är ledare

Kvinnor                                                                                Män
Blickar; tittar in i kameran                                                     riktar blicken mot ett mål utanför bilden

Ansiktsuttryck; leende, förförisk                                         bestämt, avslappnat

Positioner; onormal ställning,                                               gör något, är på väg, aktiv, idrott
sittande, liggande

Uppmaningar; unna dig, ändra dig                                       passa på, handla


Kroppen; sma,l svag                                                            muskulös, stark


Roller; sexobjekt, mamma, fru, vän/väninna                       dröm prins, fixarkille, karriärist,
                                                                                          playboy, macho, cool, tönt

Färger: rosa, rött, lila                                                            svart, blått, grått






Den här analys har varit riktig rolig att göra eftersom eleverna varit aktiva och mycket positiva till  analysen. ”Det är ju bilder som vi se dagligen” som en elev upprört sa efter att vi analyserat färdigt och vi kommit fram att det är så stora olikheter mellan könen i reklamens värld och frågan om varför det är så kommit upp. Många Intressanta diskussioner och frågor/åsikter kom upp under och efter analysen vilket gjorde att det nästan var svårt att avsluta lektionen.

Eleverna tyckte också att de lärt sig något nytt om reklam och många trodde att de skulle se reklam mer mera ”djupa ögon”. De kunde också se en större anledning till varför man skulle ha analys. Slutligen en kommentar av en elev ” Att en bild kan säga så mycket mer än vad jag ser”.