onsdag 29 september 2010

skoldag

Åter en arbetsdag som är slut och jag känner mig ganska utmattad. Det känns lite konstigt med de tvära kasten som "student" ena veckan och lärare andra veckan. Får ibland svårt att koncentrera mig på antingern ena ena eller det andra. Känner många gånger att mina tankar far till bloggsidan. Jag  har påpekat för mina elver att jag är aningen "splittrad" i min undervisning och de verkar ta de med ro. De elever som jag har just nu är elever som läser 150p bild och de arbetar mycket självständigt med egna projekt och egna  fördjupningar, allt från koppartryck till 3-dim träd i hönsnät och gips.
Har tagit några vyuer över min bildal och även fotograferat några elever i sitt arbete.
Elevarbeten med lera
Terese arbetar med 3-dim uppgift i hönsnät och gips

Isabell jobbar med koppartryck

Uy in i keramikrummet
Alexandras och Sandras 3-dim arbete. En 2m hög Avatar

3 kommentarer:

  1. Hej Mirre.
    Roligt med bilder från ditt arbete! Längtar själv efter att få in bilder av elever/elevarbeten på bloggen, men måste först kolla med alla elever, om det är ok för dem.
    Annars... Vad jag känner igen mig i dina rader om splittring. Det är knepigt men också nyttigt. Jag tänker extra mycket på hur jag själv ska ge mina elever nödvändiga verktyg nu när jag själv upplever att jag saknar egna verktyg i arbetet med studierna. Särskilt saknar jag ett verktyg att hantera min känsla av splittring med. Ska bli kul att ses! Ser fram emot dagarna i Stockholm, även om det innebär resor, mycket jobb och - splittring..

    SvaraRadera
  2. Ja, det är härligt att se fina bildsalar och fina elevarbeten! Jag blir inspirerad! Måste komma ihåg att ta med mig kameran i min egen undervisning.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det kan vara lite lättare att ha äldre elever och som nu i mitt fall en valbar kurs. Dessa elever går sin sista termin och är klara till jul. Eleverna kan så pass mycket om de olika materialen och teknikerna så de kan arbeta ganska självständigt. Däremot går jag igenom nya tekniker och nya material med ex "åskådnings undervisning"
    Mina egna känslor av "splittring" försöka jag hantera genom att tänka att jag "gör så gott jag kan" just i det här läget. Det kanske inte blir så bra men jag försöker igen.
    Jag har också förklarat för eleverna att jag studerar och är ibland lite "frånvarande". Mina tankar är i Stockholm på studier samtidigt som jag försöker ha undervisning. (Kanske lite samma känsla som när man är förälskad.)

    SvaraRadera