onsdag 27 april 2011

Lagermask

Test av lagermask i liten elevgrupp som tyckt att det var mycket roligt både att ta bilderna och använda  masken.





.

tisdag 26 april 2011

Adresser

Efter komentarer från Måns har  jag jobbat med en helt ny hemsida. Kände att det var bättre så än att ändra på den gamla. Det kändes också bra att få repetera bygget av Hemsida. Kommer också att sätta ut adresser här på andra matnyttig sidor.

http://bildrummet.weebly.com/index.html

http://www.multimedia.skolverket.se/

http://www.lararnasnyheter.se/bild-skolan

söndag 20 mars 2011

Bildanalys

Har skrivit om min bildanalys som försvunnit mer och mer med åren. Jag har försökt reda ut orsaker till varför det blivit mindre analys och försökt hitta anledningar till att ha mer och  mer kontinuerlig analys med eleverna.
Jag har använt mig av en skriftlig modell av Göran Sonesson, som jag själv gjort analys på och som jag låtit elever gör analys på.  Jag har gjort ett försökt till  visualisering av en  analys genom att göra en film.
Jag har varit tungen att att "peppe" upp mig själv till att i framtiden ha mer kontinuerlig analys och varför då inte göra en film/bilspel.  Tanken är att jag i framtiden skall använda den i undervisningen, vilket jag ej ännu har hunnit. Jag hande tänk mig att dela upp klassen i två delar vilken den ena delen enbart skall få göra sin analys eger ett schema/papper. Den andra gruppen skall få se filmen och göra sin analys utefter den.

Det skall bli spännande att se om resultatet ger olika utslag. Alla dessa tre finns på höger sida i min blogg så det är bara och klicak om ni vill se dem i sin helhet.. Ser att Sonessons bildanalys schema har nåt "knas" men hinner ej fixa det nu eftersom tåget går. Vi hörs och syns i morgon.

torsdag 24 februari 2011

Fotografering

 Jag blev så inspirerad av uppgiften där vi skulle beskriva en bild som i sin tur en annan skulle visualisera. Eftersom jag har en pågående fotokurs så var jag bara tvungen att testa den på eleverna. De tycket att de var svårt att beskriva bilden så att det skulle vara lätt för de andra gruppen att förstå den rätt. Däremot tycket de samtliga att det var roligt att fotografera efter beskrivning.  Eftersom jag inte berättat tidigare om syftet med uppgiften frågade jag i stället elevrna vad de trodde syftet var. Många olika förklaringar kom fram men de kunde tillslut enas om att det fanns ett språk inom fotograferingen som var bra att kunna om man höll på med foto. Något de inte tänkt på tidigare. Vi beslutade också att vi skall testa denna uppgift i slutet av fotokursen och se om deras språk utvecklats. En bra förslag till lektion som man antingen kan starta en fotokurs med men också använda i slutet för att verkligen se sin egen utveckling.