söndag 20 mars 2011

Bildanalys

Har skrivit om min bildanalys som försvunnit mer och mer med åren. Jag har försökt reda ut orsaker till varför det blivit mindre analys och försökt hitta anledningar till att ha mer och  mer kontinuerlig analys med eleverna.
Jag har använt mig av en skriftlig modell av Göran Sonesson, som jag själv gjort analys på och som jag låtit elever gör analys på.  Jag har gjort ett försökt till  visualisering av en  analys genom att göra en film.
Jag har varit tungen att att "peppe" upp mig själv till att i framtiden ha mer kontinuerlig analys och varför då inte göra en film/bilspel.  Tanken är att jag i framtiden skall använda den i undervisningen, vilket jag ej ännu har hunnit. Jag hande tänk mig att dela upp klassen i två delar vilken den ena delen enbart skall få göra sin analys eger ett schema/papper. Den andra gruppen skall få se filmen och göra sin analys utefter den.

Det skall bli spännande att se om resultatet ger olika utslag. Alla dessa tre finns på höger sida i min blogg så det är bara och klicak om ni vill se dem i sin helhet.. Ser att Sonessons bildanalys schema har nåt "knas" men hinner ej fixa det nu eftersom tåget går. Vi hörs och syns i morgon.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du beskriver vår situation bra! Konflikten mellan att arbeta praktiskt och att ibland föra mer teoretiska samtal om bilder finns där hur man än försöker att väva in reflekterandet i uppgifternas upplägg!
    Ska vi få in det som läroplanen beskriver ska ingå i bildämnet så måste vi arbeta mer ämnesintegrerat tror jag. Vår arbetssituation gör ju det så svårt att hinna med en sådan planering men det blir ohållbart i längden att tro att ett 60-minuterspass i veckan ska kunna täcka alla delar som ska vara med.
    De mer enskilda samtal vi har med eleverna är ju nog så viktiga tycker jag MEN DE ÄR JU SÅ SVÅRA ATT MÄTA BETYDELSEN AV! DE GÅR INTE ATT UTVÄRDERA PÅ SAMMA SÄTT! DE SYNS INTE I NÅGRA UTVÄRDERINGAR! Jag tycker att vi ska fortsätta hävda betydelsen av det praktiska arbetet och vikten av olika lärsätt och försöka få våra kollegor i de teoretiska ämnena att ta till sig det istället för att göra tvärtom. Vem ska annars göra det?

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har varit ute och tittat på din bildresurs. Jag förstår att sidan är under uppbyggnad - men här kommer några synpunkter på vägen;
    Jag gillar dina rubriceringar och ditt upplägg av sidan. Jag gillar även urvalet av bilderna, man blir intresserad.
    Det jag vill att du gör att försöker hitta en annan design som du själv kan påverka – kanske kan välja ett av exemplen där du kan byta ut topplisten och göra det lite mer till ditt eget.
    Tydliga och enkla lektionsuppgifter – man skulle på sikt kanske vilja ha bildexempel på processen (illustrationer till vägen till färdig bild)

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera