torsdag 24 februari 2011

Fotografering

 Jag blev så inspirerad av uppgiften där vi skulle beskriva en bild som i sin tur en annan skulle visualisera. Eftersom jag har en pågående fotokurs så var jag bara tvungen att testa den på eleverna. De tycket att de var svårt att beskriva bilden så att det skulle vara lätt för de andra gruppen att förstå den rätt. Däremot tycket de samtliga att det var roligt att fotografera efter beskrivning.  Eftersom jag inte berättat tidigare om syftet med uppgiften frågade jag i stället elevrna vad de trodde syftet var. Många olika förklaringar kom fram men de kunde tillslut enas om att det fanns ett språk inom fotograferingen som var bra att kunna om man höll på med foto. Något de inte tänkt på tidigare. Vi beslutade också att vi skall testa denna uppgift i slutet av fotokursen och se om deras språk utvecklats. En bra förslag till lektion som man antingen kan starta en fotokurs med men också använda i slutet för att verkligen se sin egen utveckling.

5 kommentarer:

  1. Gud så lyckat! Det är väl ett jättebra skäl till att man bör fundera över bildsamtal mer och hur man kan göra det! Jag har skippat bildanalys, eller i alla fall slarvat med det, på senare år. Vill hitta tillbaks och kanske göra det på nya sätt. Nu får man chansen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det här sättet att introducera en denotativ beskrivning på är jättebra! Att efteråt få dem att fundera kring syftet får dem ju att tänka till lite extra! Det ska jag "knycka" av dig.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Det här var kul att se. Mycket lyckat arbete jag ska pröva med mina elever framöver.

    SvaraRadera
  4. Hallå! Lysande att de själva får fundera över syftet. Jag är ofta alldeles för snabb att berätta för dem vad de varit med dom. Känner alltid efteråt att jag tagit ifrån dem ett eget tankekliv. Fin uppgift!

    SvaraRadera
  5. Verligen en rolig uppgift för både oss och elever. Kul att den fickigång så mycket diskussioner och tankar om bilden. Jag vill också prova den på mina.

    SvaraRadera