tisdag 11 januari 2011

Digital kompetens

Reflektion över Ola Erstads artikel får mig att börja fundera över begrepp digital kompetens. Vad anser jag vara viktigt att ha kunskap om och vad är det jag kan lära ut till eleverna.

Det första jag får i tankarna är att jag känner mig som en "immigrant" i den digitala världen medan eleverna, som vi skall lära ut, redan har erövrat stora delar av den. Jag inser också att vi har andra kompetenser, andra erfarenheter som eleverna ute i  "cybervärlden" behöver lära sig mer av som exempelvis sina rättigheter, skyldigheter och sitt egna ansvar.

Genus är ett annat intressant område som togs upp och visade ytterligare en gång skillnader mellan könen. Visserligen bloggar flickor mest men i många avseenden verkar det som om den digital världen mer tilltalar killar eller?

Det och mycket annat måste jag fortsätta att grunna på för att bena ut begreppet "digital kompetens" .

1 kommentar:

  1. Hej Mirre!
    Vad snabbt du fick ned några tankar! Jag har kollat bloggarna först igår och plitade ned lite funderingar först idag! Tänkte också en del på detta med flickor och teknik. Vi måste nog dra vårt strå till stacken och t.ex. se till att flickor får större tid och tillgång till tekniken för att kompensera skillnaderna mellan könen! Jag skulle vilja arbeta med tjejgrupper i foto/film, så att ingen kille "tar över".Flickor använder nog sig av sociala media (kanske mer än pojkar?), men jag tror att flickor använder sig mindre av tekniken i produktionssyfte. Eller?

    SvaraRadera